Cycle One

English Language Arts

The focus in the Cycle One English language arts classroom is on creating a community of readers and writers. To accomplish this goal, the children are given opportunities to interact with a variety of texts in their immediate surroundings. The Cycle One classrooms provide text-rich environments. The classroom libraries have extensive collections of quality children's literature as well as carefully designed readers. The classroom environment is also enriched by a wide variety of visual texts (pictures, posters, games, videos, etc) and a listening center. An opportunity to interact with the reading teacher on a weekly basis is provided by the individualized reading program. This program allows the teacher to accommodate the diversity of experience found in the Cycle One classroom and to differentiate instruction according to the individual needs and interests of the beginning readers. Cycle One students are given regular opportunities to write for a variety of purposes. The children do regular journal writing and participate in writers' workshops. Writing is taught as a process and is closely tied to the experience of the child. The atmosphere is supportive and allows children to develop confidence in their ability to use written language. The teachers generate enthusiasm for writing as they respond to the individual needs of the students. Sharing sessions are an integral part to the program. Self-evaluation is encouraged.

Français

À la fin du premier cycle, votre enfant devrait comprendre l'idée principale de courts textes lus, vus ou entendus et y réagir, tant à l'oral qu'à l'écrit. Il sera exposé à une variété de textes écrits qui inclut des livres illustrés et de courtes histoires pour enfants. De plus, il participera spontanément à de courts dialogues avec ses pairs. Votre enfant utilisera une variété de ressources comme une banque de mots ou un dictionnaire pour produire de courts textes qu'il partagera avec ses pairs. Il aura l'opportunité d'utiliser le français tous les jours, d'enrichir son vocabulaire. Cela l'aidera à communiquer de plus en plus spontanément pour exprimer ses besoins personnels en classe et à l'extérieur de l'école.

Éducation Physique et à la Santé

À la fin du premier cycle, votre enfant aura appris diverses façons de maintenir son corps en équilibre, de coordonner ses mouvements et de manipuler différents objets. Cette initiation lui aura permis d'acquérir une perception plus juste de son corps et de ses possibilités d'action. Il aura développé des façons de faire qui lui permettront de coopérer avec ses camarades lorsqu'il s'adonnera à des activités physiques, et ce, tout en démontrant un esprit sportif.

Il se familiarisera avec les notions de santé, d'habitude de vie et de bien-être liés à un mode de vie sain et actif. Il aura expérimenté différentes activités physiques d'une durée et d'une intensité variées; il pourra également partager avec vous ses réussites et ses difficultés dans le domaine. Cette première étape vers l'adoption d'un mode de vie sain et actif permettra à votre enfant de prendre conscience des activités physiques qu'il préfère et de s'y adonner régulièrement.

Arts Plastiques

Le programme d'arts plastiques à l'école The Priory est conçu pour aider votre enfant à acquérir des connaissances, se familiariser avec le langage, les règles et les outils de cette discipline et à développer son potentiel créateur. Il appréciera ses réalisations, celles de ses camarades et différentes œuvres d'art. Il sera activement impliqué dans des créations appartenant à différentes techniques afin de représenter, d'exprimer et de symboliser ses sentiments et ses idées. L'apprentissage des arts plastiques fait une grande place à l'imagination, à la spontanéité et à l'expression sous toutes ses formes. Votre enfant sera capable de vous raconter ses expériences artistiques en faisant ressortir ses découvertes, ce qu'il a appris et comment il l'a appris. Le cours d'arts plastiques est offert en français d'où l'acquisition de plus de connaissances dans cette langue à l'oral et à l'écrit et de communication spontanée en français entre les élèves et différents interlocuteurs.

Mathematics

The Cycle One mathematics class focuses on developing each student's problem-solving skills. The teachers allow children to explore a problem in a risk-free environment and encourage creativity as children experiment with various solutions. The mathematics program favours the use of manipulative materials as children construct their own mathematical knowledge. Mathematics is taught in small groups to allow for more individual attention. Interactive white board games are used to reinforce basic skills. Collaboration allows children to share ideas and use the language of mathematics on a regular basis. Various assessment tools are used to assess student progress.

Science, Technology, and Social Science

In the Cycle One classroom, science and social science are often integrated into the core subjects. For example, the study of mathematics provides an ideal opportunity to acquire measurement concepts related to science. Data collection for simple projects in social science touches on both disciplines. Language arts projects often deal with topics related to social science topics. Collaboration on hands-on experiments allows children to explore the scientific method and to use the language of science and technology.

Priory Enrichment Program (PEP)

The Priory is an inclusive school which aims to support and celebrate students' different learning styles and learning needs. The school's Learning Specialist works collaboratively with the classroom teachers to tailor instruction and curriculum to help each Priory student flourish academically. The Learning Specialist runs the Priory Enrichment Program (PEP) which provides both in-class and small-group support for students experiencing academic difficulties, and also provides enrichment opportunities for students who would benefit from the additional challenge. The Learning Specialist is also responsible for implementing the Cycle One (Grades 1 & 2) individualized reading program which provides weekly one-on-one differentiated reading instruction to Cycle One students with reading material that matches their reading ability.