Cycle Three


English Language Arts

In Cycle Three, students read a wide range of literary, popular, and information-based texts. They are becoming critical readers, viewers, and listeners. The Cycle Three program has a strong literature base. Novels, biographies, poetry, myths, folktales, and plays are used to foster a love of reading. As students read, they explore themes such as friendship, racism and personal growth. Setting, character description and analysis, plot, point of view, and style are discussed. Inferential comprehension skills are emphasized. The reading response journal is one tool used to assess the depth of comprehension. The Cycle Three students engage in a variety of writing activities. They learn to consider purpose and audience when they write. Thestudents write personal narratives, creative stories, journal entries, articles, letters, poems, reports, scripts, and speeches. Writing drafts, conferring with teachers and peers, making revisions, editing and sharing are the basic class activities. Interpreting and creating visual texts is also part of the program. Cycle Three students are expected to have some knowledge of the conventions of print. By the end of Cycle Three, the students are inquiring, reflective learners who value language, both oral and written, as part of the learning process. There is a compulsory government examination in English language arts at the end of Cycle Three.

Français

À la fin du troisième cycle, votre enfant devrait exprimer plus couramment en français ses besoins personnels et sociaux et communiquer plus spontanément et efficacement, tant à l'oral qu'à l'écrit, avec ses pairs. Il devrait se sentir à l'aise avec la littérature française et capable de choisir des livres par rapport à ses intérêts personnels. Il pourra diversifier ses lectures, établir des liens entre différents textes et les communiquer à différents interlocuteurs. Votre enfant approfondira ses connaissances par rapport à la langue française et à la culture québécoise. Il pourra participer à de nombreux échanges en français avec ses pairs et la communauté francophone.

Éducation Physique et à la Santé

À la fin du troisième cycle, votre enfant aura intégré dans sa vie et approfondi les principes d'équilibre et de coordination lui assurant une meilleure maîtrise de ses gestes et de ses actions. Il pourra alors agir de façon sécuritaire lorsqu'il pratiquera diverses activités physiques et de la vie quotidienne. Tout en tenant compte de ses forces et de ses limites, il aura appris à planifier des stratégies de coopération avec ses camarades qu'il appliquera par la suite en les adaptant à chaque situation. Il utilisera également différents modes de communication sonores ou visuels lui offrant des possibilités plus grandes d'interaction avec ses camarades. Il aura développé des façons de faire qui l'auront amené à appliquer les règles d'éthique.

Il pourra établir des liens entre ses habitudes de vie et leurs effets sur sa santé. Il aura aussi développé son sens critique par rapport à l'information qui circule sur divers sujets liés à la santé. Il pourra ainsi effectuer des choix éclairés en la matière. Il aura acquis ou consolidé certaines habitudes de vie qui pourront lui permettre d'adopter un mode de vie actif. L'éducation physique et à la santé permettra à votre enfant de poursuivre ses apprentissages dans ce domaine à l'extérieur de l'école, et de pratiquer différentes activités physiques de façon autonome et sécuritaire. Votre enfant pourra aussi vous parler de ses forces et de ce qu'il peut améliorer.

Arts Plastiques

Le programme d'arts plastiques à l'école The Priory est conçu pour aider votre enfant à acquérir des connaissances, se familiariser avec le langage, les règles et les outils de cette discipline et à développer son potentiel créateur. Il appréciera ses réalisations, celles de ses camarades et différentes œuvres d'art. Il sera activement impliqué dans des créations appartenant à différentes techniques afin de représenter, d'exprimer et de symboliser ses sentiments et ses idées. L'apprentissage des arts plastiques fait une grande place à l'imagination, à la spontanéité et à l'expression sous toutes ses formes. Votre enfant sera capable de vous raconter ses expériences artistiques en faisant ressortir ses découvertes, ce qu'il a appris et comment il l'a appris. Le cours d'arts plastiques est offert en français d'où l'acquisition de plus de connaissances dans cette langue à l'oral et à l'écrit et de communication spontanée en français entre les élèves et différents interlocuteurs.

Mathematics

Diverse mathematical materials and resources are used to enrich the program. Problem solving is the major focus of the mathematics curriculum. At this level, students learn to decode the elements of more complex situational problems. They further expand their repertoire of problem solving strategies. Students are encouraged to use manipulative materials as they model problems, to use appropriate mathematical language as they share ideas, and to validate their own solutions. Significant attention is also given to the development and practice of basic skills. There is a compulsory government mathematics assessment at the end of Cycle Three.

Science and Technology

The Cycle Three science program encourages students to use the scientific method as they explore their environment. They formulate questions based on observations. They design and conduct simple experiments to test their hypotheses, expanding on their learning from earlier years. These senior students discover applications of science and technology in their daily lives. Invited guests expose the students to careers in the area of science and technology. By the end of Cycle Three, the students correctly interpret and covey more complex scientific and technological information. Students are required to use a number of the more elaborate facets of the language of science and technology, including symbols, formulas, diagrams, tables and graphs.

Univers Social: Géographie, Histoire et Éducation à la Citoyenneté

À la fin du troisième cycle, votre enfant pourra établir les contextes géographique et historique des sociétés du passé. Il reconnaîtra l'influence des personnages et l'incidence d'événements sur les organisations territoriale et sociale, ou sur des changements qu'elles ont connus. Il pourra aussi repérer des traces du passé dans des réalités patrimoniales actuelles. Votre enfant pourra aussi vous parler de ses forces et de ce qu'il peut améliorer.

Social Science

Geography, history, and citizenship are included in the Cycle Three program. The students extend their study of the relationships between human beings and their territories at various times in history. They also look at social relationships and culture. Students are encouraged to discuss current events as well. The students use a variety of written and audio-visual resources to deepen their understanding of diversity. Students prepare projects for the Heritage Fair during the second term. A significant part of the Cycle Three program is taught in French.

Priory Enrichment Program (PEP)

The Priory is an inclusive school which aims to support and celebrate students' different learning styles and learning needs. The school's Learning Specialist works collaboratively with the classroom teachers to tailor instruction and curriculum to help each Priory student flourish academically. The Learning Specialist runs the Priory Enrichment Program (PEP) which provides both in-class and small-group support for students experiencing academic difficulties, and also provides enrichment opportunities for students who would benefit from the additional challenge. The Learning Specialist is also responsible for implementing the Cycle One (Grades 1 & 2) individualized reading program which provides weekly one-on-one differentiated reading instruction to Cycle One students with reading material that matches their reading ability.