Cycle Two


English Language Arts

The Cycle Two English language arts program focuses on the appreciation of literature, reading for meaning, and the writing process. Students read from a variety of texts, including novels, poetry, newspapers, picture books, and some basal readers. Students are encouraged to become readers for life, developing an interest and an appreciation for reading. The classroom libraries provide ready access to a quality collection of children's literature and information-based texts. The teachers read to the children on a regular basis and provide opportunities for children to choose texts for their independent reading. The reading response journal is introduced at this level. During Cycle Two, students are given many opportunities to write on topics of interest to them and closely related to their own experience. They are also asked to write on topics related to other areas of the curriculum. The goal is that students will view writing as a positive activity that allows them to communicate ideas, experiences, feelings and information to others. At this level, students begin to take on some responsibility for revising and editing their own writing. During sharing sessions, children have an opportunity to discuss ideas with their classmates and seek feedback about their own writing. Students keep a portfolio that allows teachers to monitor their progress throughout the year. It also provides students with an opportunity to reflect on their writing and on themselves as learners.

Français

À la fin du deuxième cycle, votre enfant devrait comprendre et réagir à des textes lus, vus ou entendus plus complexes ayant un vocabulaire plus riche, déjà intégré dans d'autres disciplines. Aussi, il devrait être capable de s'exprimer plus spontanément en français dans de nouvelles situations. Votre enfant devrait également être capable de produire quotidiennement des textes compréhensibles, tant à l'oral qu'à l'écrit. Il sera exposé au français tous les jours et invité à communiquer en français avec différents interlocuteurs et cela par différents projets.

Éducation Physique et à la Santé

À la fin du deuxième cycle, votre enfant aura appris à effectuer différentes actions lui permettant de s'ajuster au monde dans lequel il évolue. Ainsi, il saura grimper, franchir des obstacles, lancer et recevoir des objets, tout en appliquant les principes d'équilibre et de coordination liés à ces différentes activités. Il connaîtra davantage ses limites et ses possibilités et il pourra ainsi indiquer les améliorations qu'il aimerait apporter dans la pratique de telle ou telle activité. Il aura développé des façons de faire qui lui permettront d'ajuster ses actions à celles des autres et de se synchroniser avec ses camarades. Ainsi, en jouant différents rôles, comme celui de capitaine d'équipe ou de joueur défensif, votre enfant parviendra à établir une véritable communication avec ses camarades. On lui aura alors enseigné à travailler en équipe, ainsi qu'à respecter les règles d'éthique dans la victoire comme dans la défaite.

L'éducation physique et à la santé permettra à votre enfant de prendre conscience des facteurs qui peuvent influer sur sa santé et son bien-être, en l'amenant à prendre conscience également de ses propres habitudes de vie et à reconnaître différentes façons de les améliorer. Il pourra également partager avec vous ses réussites et ses difficultés dans le domaine.

Arts Plastiques

Le programme d'arts plastiques à l'école The Priory est conçu pour aider votre enfant à acquérir des connaissances, se familiariser avec le langage, les règles et les outils de cette discipline et à développer son potentiel créateur. Il appréciera ses réalisations, celles de ses camarades et différentes œuvres d'art. Il sera activement impliqué dans des créations appartenant à différentes techniques afin de représenter, d'exprimer et de symboliser ses sentiments et ses idées. L'apprentissage des arts plastiques fait une grande place à l'imagination, à la spontanéité et à l'expression sous toutes ses formes. Votre enfant sera capable de vous raconter ses expériences artistiques en faisant ressortir ses découvertes, ce qu'il a appris et comment il l'a appris. Le cours d'arts plastiques est offert en français d'où l'acquisition de plus de connaissances dans cette langue à l'oral et à l'écrit et de communication spontanée en français entre les élèves et différents interlocuteurs.

Mathematics

Problem solving is the focus of the Cycle Two mathematics curriculum. At this level, students learn to decode the elements of a situational problem. They expand their repertoire of problem solving strategies. Students are encouraged to use manipulative materials as they model problems, to use appropriate mathematical language as they share ideas, and to validate their own solutions. Significant attention is also given to the development and practice of basic skills.

Science and Technology

The Cycle Two science program encourages students to bring their own questions and ideas to the science classroom. The students explore topics related to the material world, Earth and space, and living things. They formulate simple problems based on observations of their environment and are taught to use scientific tools and procedures as they seek answers to their questions. They discover applications of science and technology in their daily lives.

UNIVERS SOCIAL: GÉOGRAPHIE, HISTOIRE ET ÉDUCATION À LA CITOYENNETÉ

À la fin du deuxième cycle, votre enfant pourra établir les contextes géographique et historique des sociétés du passé. Il reconnaîtra l'influence des personnages et l'incidence d'événements sur les organisations territoriale et sociale, ou sur des changements qu'elles ont connus. Il pourra aussi repérer des traces du passé dans des réalités patrimoniales actuelles. Votre enfant pourra aussi vous parler de ses forces et de ce qu'il peut améliorer.

Social Science

Geography, history and citizenship are included in the Cycle Two program. The students study the relationship between human beings and their territories at various times in history. They also look at social relationships and culture. The students use a variety of written and audio-visual resources to deepen their understanding of diversity. Students prepare projects for the Heritage Fair during the second term. A significant part of the Cycle Three program is taught in French.

Priory Enrichment Program (PEP)

The Priory is an inclusive school which aims to support and celebrate students' different learning styles and learning needs. The school's Learning Specialist works collaboratively with the classroom teachers to tailor instruction and curriculum to help each Priory student flourish academically. The Learning Specialist runs the Priory Enrichment Program (PEP) which provides both in-class and small-group support for students experiencing academic difficulties, and also provides enrichment opportunities for students who would benefit from the additional challenge. The Learning Specialist is also responsible for implementing the Cycle One (Grades 1 & 2) individualized reading program which provides weekly one-on-one differentiated reading instruction to Cycle One students with reading material that matches their reading ability.